De gebruikelijke kritiek op China -wat milieu betreft althans- is dat het niet genoeg rekening houdt met (milieu-) effecten van zijn snelle economische groei en de daarmee in gelijke tred stijgende honger naar meer energie. Het is hard op weg 's werelds grootste vervuiler te worden met al die kolencentrales en oude techniek... Nu, geheel tegen dit beeld van China in zal de eerste niet-japanse hybrid (Toyota - Honda) op de Europese markt een Chinees product worden, door BYD oftewel Build Your Dreams - zie onderstaand bericht.
Heel opmerkelijk is verder dat BYD reeds voordat het in 2003 begon als autofabrikant, de op één na grootste accu-fabrikant van de wereld was. Een BYD-batterij zit over de hele wereld in vele mobiele telefoons en laptops. Inmiddels behoort de Amerikaanse mega-investeerder Warren Buffett tot de aandeelhouders van het bedrijf. Hij investeerde 230 miljoen dollar en parachuteerde een Amerikaan in de directie.
- - - - - - - - -
Elektro-Chinees op Nederlandse markt
Uitgegeven: 14 januari 2009 13:04 Laatst gewijzigd: 14 januari 2009 13:05
AMSTERDAM - Aan het einde van 2010 of het begin van 2011 komt het Chinese BYD op de Nederlandse markt. Dat merk heeft zich onlangs op de kaart gezet door met de F3DM de eerste plug in-hybride, via het stopcontact oplaadbaar, in productie te nemen.
BYD laat dus GM met de Chevrolet Volt en Toyota met de Prius achter zich. De Volt komt in 2010 en ook de plug in-versie van de nieuwe Prius staat voor 2010 of 2011 gepland.
De Autobinck Holding, bekend van Hyundai en Infiniti, heeft zich gemeld als importeur voor Nederland. Zij verwachten in 2011 met het merk te kunnen beginnen. Dan moet er een compleet modellenprogramma komen in het A-, B- en C-segment; dus niet alleen elektro-auto’s. Inmiddels maakt BYD een rondje langs de Europese keuringscentra. Ook Lelystad is al aan de beurt geweest.
Amerikaanse fabriekBYD (Build Your Dreams) wil in 2011 ook in de VS op de markt komen. Als de vraag daar groot genoeg is, willen de Chinezen zelfs een fabriek neerzetten in Amerika. “Tegen die tijd is onze elektrische auto een volwassen product, terwijl de Chevrolet Volt dan nog in de kinderschoenen staat”, aldus BYD-baas Wang Chuanfu op de autoshow in Detroit.
“Bovendien gaat de F3DM maar 20.000 dollar kosten terwijl een Volt waarschijnlijk niet voor minder dan 40.000 dollar kan worden verkocht.”
Betere batterij:
De plug in-hybrides van BYD maken gebruik van ferrous-batterijen. Dat is een type lithium ion-batterij dat de auto geheel elektrisch 400 kilometer ver kan brengen. Ter vergelijk: een Chevrolet Volt komt maar zon’n 65 kilometer ver. De ferrous-accu kan in tien minuten tot de helft worden opgeladen. De accu van de Volt kan binnen een uur tot de helft van zijn capaciteit worden opgeladen. BYD claimt voor zijn batterij een levensduur van tien jaar of 2.000 keer opladen.
De ferrous is volgens zijn makers opgewassen tegen een veel hogere belasting dan de lithium ion-accu’s die we tot nu toe kennen. Op de autosalon van Genève toont BYD zijn ferrous-techniek in Europa.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Even twee evraagjes:
BeantwoordenVerwijderenworden accu's het nieuwe plutonium? en zitten we dadelijk met een accuberg?
En er zit vast wel een schaarse grondstof in accu's Hopelijk komt die niet toevallig uit Iran of Zimbabwe.
Op de laatste vraag verwacht ik zeker een antwoord van de usual suspects.