dinsdag 23 juni 2009

Wind Energy in China is geen grapje




Westerse betrokkenen zijn met totale stomheid geslagen.

Over 2 weken ben ik weer in China. Laatste keer dat ik China was in zomer 2006 stond er net iest meer dan 1500 MegaWatt aan wind energie in heel China, (ongeveer evenveel als in het kleine Nederland). Toen werd door de buitenlanders meesmuilend gelachen toen de Chinese officials zeiden dat ze dachten 30.000 MegaWatt windenergie in 2020 draaiend te hebben. Welnu, eind vorig jaar was er al 12.000 MegaWatt geinstalleerd, nu juni 2009 is dat al 15 GigaWatt en als ik over 2 weken in Beijing ben zullen ze bijna 16 GigaWatt draaiend hebben. Ergens in eind 2011 zullen ze de 30 GigaWatt bereiken, of als het erg tegenzit dan wordt het mischien lente 2012. Westerse betrokkenen zijn met totale stomheid geslagen.
Bijgaand een plaatje van de "Renewable Energy School" die ook bijna klaar is. Het nieuwe doel is 600 GigaWatt wind energie in 2050.

2 opmerkingen:

  1. Hee TT,
    wat kan ik zoal met 30.000 MegaWatt? Hoeveel gloeilampjes kan ik daarmee laten branden?
    Bogey

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 3 MW zou theorethisch 3000 huishoudens a 3 man moeten kunnen bedienen, maar een windmolen draait gemiddeld maar 30% vermogen (in China trouwens meer!) dus 3MW staat eigenlijk voor ±1000 huishoudens normaal.
    Dus in 2012 kunnen ze 30 miljoen mensen thuis bedienen met wind stroom
    Dat is helemaal niks in China, dus vandaar die 600 Gig en die enorme wind uni op de foto.

    BeantwoordenVerwijderen